Sök:

Sökresultat:

4932 Uppsatser om Svensk utsädesproduktion - Sida 1 av 329

Idiomekvivalens i tvÄsprÄkiga ordböcker En undersökning av svensk-islÀndsk och islÀndsk-svensk lexikografi

Nordiska sprÄk, avancerad nivÄVÄrterminen 2011Handledare: Emma Sköldberg och Anna Helga Hannesdóttir.

UTANFÖR - Bilden av romer i svensk press

Avslut. MÄnga bra artikeluppslag föds i den plötsliga reaktionen över nÄgot. SÄ Àven hÀr. En text i Göteborgs-Posten satte fart pÄ tankarna om hur romer egentligen behandlas i svensk media..

Svensk Ungdomsfilm och ?Den Andre? : Analys av gestaltningen av invandrare i svensk ungdomsfilm

UtgÄngspunkten för denna uppsats var att analysera gestaltningen av invandrare och utom-svensk kultur i svensk ungdomsfilm med syftet att uppmÀrksamma en eventuell bristande mÄngfald. Tillsammans med teorierna postkolonial teori och sociologi har sex utvalda filmer inom mellan Ären 2006-2012 analyserats med problemstÀllningar som ska lyfta fram den tÀnkbara frÄnvaron. Anledningen till problematiseringen av svensk ungdomsfilm kommer frÄn kÀnnedomen att ungdomsfilmens mÄlgrupp Àr lÀttpÄverkad och dÀrför anser jag att denna genre har ett större ansvar nÀr det gÀller förmedling av ideologier och mÀnniskosyn. Det samlade undersökningsmaterialet tyder pÄ en omfattande avsaknad av icke-svensk etnicitet i filmer med svenska huvudkaraktÀrer, samt att de filmer som innefattar andra kulturer ofta skapar en intrig kring huvudkaraktÀrens etnicitet.  .

Kubakris i lightversion : En studie av svensk nationell identitetsprocess

Syftet med min studie har varit att analysera svensk nationell identitetsprocess baserad pÄ mediematerial rörande dispyten som i media kom att gÄ under namnet Kubakonflikten. Medieanalysen bygger pÄ en totalundersökning av ett femtiotal artiklar under en tvÄmÄnadersperiod vÄren 2007. Resultatet har pÄvisat hur svensk identitet produceras i relation till kubanen genom att tillskriva denne en stereotypisk karaktÀr vilken framstÀlls som svensk identitets motpol. Centrala begrepp vilka genomsyrar svensk identitet har visat sig vara förnuft, modernitet och demokrati. SÄledes verkade konflikten stÀrkande för en svensk identitet samtidigt som denna förflyttas mot en gemensam vÀsterlÀndsk identitet.

Svensk design i MoMAs samling : en studie om samlingens samband med marknadsföringen av svensk design i USA 1930-1960

Museum of Modern Art har varit mycket tongivande för historieskrivningen och definitionen av modernismen, "the international style". Svensk modernisms mest kĂ€rnfulla period 1930-1960, representeras av 55 objekt i MoMAs arkitektur och designsamling. De svenska objekten i samlingen visar pĂ„ en reception av svensk design som mest inflytelserik under 1950-talet. Årtiondet Ă€r det mest vĂ€lrepresenterade, till antalet objekt rĂ€knade, men ger ocksĂ„ den mest representativa bilden av hur svensk design marknadsfördes i USA.De mest inflytelserika tillfĂ€llena för marknadsföringen av svensk design i USA under Ă„ren 1930-1960 Ă€r enligt konstprofessor Jeff Werner (MedelvĂ€gens estetik: Sverigebilder i USA), vĂ€rldsutstĂ€llningen i Chicago 1933, vĂ€rldsutstĂ€llningen i New York 1939 och utstĂ€llningen Design in Scandinavia 1954-1957. Knappt hĂ€lften av de representerade formgivarna i MoMAs samling fanns med under marknadsföringen ,vilket kan visa pĂ„ samband mellan marknadsföringen och samlingens karaktĂ€r..


Kamouflerad nationalism

Denna uppsats handlar om vilka nationalistiska kÀnnetecken och egenskaper som en svensk söker för att identifiera en artefakt som svensk. Nationalismen Àr gömd i allt runt omkring oss. Allt frÄn förskolepedagogiken och skattekontoret till kaffemuggen och lÀgenheten speglar i nÄgon utstrÀckning de idéer som det svenska samhÀllet Àr uppbyggt kring. Denna speciella stÀmning som Àr typisk svensk gÄr Àven igenom i hur man som konsument ser pÄ en svensk produkt eller vilka egenskaper hos en artefakt man letar efter för att avgöra om den Àr svensk. Uppsatsen undersöker hur ett antal personer i Kristianstad tÀnker kring svenska ting.

Koden versus SOX : En analys avseende intern kontroll i svenska börsbolag

Syftet med vÄr uppsats Àr först att ur revisorns perspektiv göra en jÀmförelse mellan svensk kod för bolagsstyrning och Sarbanes-Oxley Act avseende intern kontroll i svenska börsbolag. DÀrefter görs en analys av vilken utveckling som kan förvÀntas avseende svensk intern kontroll och svensk kod för bolagsstyrning..

Svensk Form om den svenska formen

Undersökningens syfte Àr att visa vad Föreningen Svensk Form/Svenska Slöjdföreningen i sin publicerade litteratur skrivit om vad svensk form Àr och vilket ursprung den har. Den undersökta perioden Àr 1950-tal till 1990-tal. Uppsatsen tar ocksÄ upp vilka samtida debatter och samhÀllsangelÀgenheter man etablerat den svenska formen i och hur man anvÀnt dessa för att visa upp föreningen som aktiv samhÀllsmedborgare. Diskussionerna rör sig kring berÀttelsers etablerande, och maktpositioner i det offentliga samtalet. Resultatet av studien visar bland annat att Föreningen Svensk Form/Svenska Slöjdföreningen under den undersökta perioden fört fram en oförÀndrad bild av den svenska formen och dess ursprung.

Made by Sweden : en semiotisk innehÄllsanalys av hur Volvo och Ikea (re)producerar en nationell svensk identitet

Den hÀr etnologiska uppsatsen undersöker hur Ikea och Volvo reproducerar en svensk identitet genom sin marknadsföring. Detta görs genom en semiotisk innehÄllsanalys av tvÄ reklamfilmer frÄn 2013 och 2014 frÄn Volvo, samt genom fÀltobservationer pÄ Ikeas varuhus i Kungens Kurva, Stockholm. Uppsatsens teoretiska utgÄngspunkter bygger pÄ Stuart Halls resonemang kring representationer, samt tidigare forskning kring nationell identitet. I den semiotiska innehÄllsanalysen undersöks hur varumÀrkena anvÀnder sig av tecken, symboler och ikoner som fungerar som representationer av en svensk identitet, representationer som Àr budskapsbÀrare av normer, vÀrderingar och mening. Undersökningen visar att varumÀrken som Ikea och Volvo upprÀtthÄller, reproducerar och konstituerar en förestÀllning om en svensk identitet och dÀrmed Àven den nationella gemenskapen..

Sverige - matlandet som drunknar i champagnen

Sedan 2008 har regeringen lagt över en miljard kronor pÄ satsningen Sverige - det nya matlandet. Satsningen ska lyfta svensk mat till samma internationella höjder som den franska och italienska i en tid dÄ svensk livsmedelsproduktion gÄr pÄ knÀna. Till sin hjÀlp har landsbygdsministern ett expertrÄd som ska vÀgleda skutan i rÀtt riktning. Men kritiken har varit hÄrd. Oppositionen kallar det för ett PR-jippo och andra ironiskt för Pratlandet.

Elitfotboll pÄ dekis : Svensk elitfotboll i vÀgskÀlet mellan det romantiska fotbollsidealet och den bistra verkligheten

Uppsatsen ser ett problem i dagens svenska elitfotboll och frÄgar sig ur ett organisationsteoretiskt perspektiv vilka organisatoriska utmaningar svensk elitfotboll stÄr inför. Uppsatsen bygger pÄ en kvalitativ metod med djupintervjuer dÀr framstÄende personer med olika bakgrund inom den svenska elitfotbollen ger sin syn pÄ svensk fotbolls problem och utmaningar ur ett organisatoriskt perspektiv. Ur ett teoretiskt perspektiv stÀller uppsatsen upp med sport management, organisationskultur och New Public Management för att förklara utmaningarna svensk elitfotboll stÄr inför. Utmaningarna bestÄr av det folkrörelsearv och amatörideal som den svenskelitfotboll dras med vilken hÀmmar en förÀndring mot ett mer företagsinspirerat och professionellt styrande av elitfotbollen..

Zlatan gör dig svensk : En etnologisk studie kring hur media framstÀller Zlatan Ibrahimovic

Denna uppsats i etnologi handlar om hur Zlatan Ibrahimovic framstÀlls och beskrivs utifrÄn en speciell konflikt under hösten 2006 och vÄren 2007 i Aftonbladet och Expressen. Denna konflikt började med att tre fotbollsspelare i det svenska A-landslaget i herrfotboll gick pÄ krogen en kvÀll och fortsatte sedan med att Zlatan sa nej till detta landslag under en period. Jag menar att tidningarna producerar bilder av hur man bör och inte bör vara för att rÀknas som ?svensk?Media gör Zlatan Ibrahimovic till en motsats av ?svenskhet? och svensk nationalism. Jag upplever det som att Zlatan fÄr stÄ som symbol för mycket mer Àn bara fotboll i dagens Sverige, han fÄr representera bilden av ?invandraren?, av utanförskap, av individualism, han kan ocksÄ ses som ett bevis pÄ att alla kan lyckas bli en stjÀrna.Media bÄde bekrÀftar rÄdande svenskhet och skapar svenskhet genom att beskriva Zlatan.

Surrogatmoderskap: Ett oreglerat förbud i svensk rÀtt

Surrogatmoderskap Àr idag inte tillÄtet i svensk rÀtt Àven fast det inte finns nÄgot explicit förbud mot surrogatmoderskap i svensk lagstiftning. Undersökningar pekar dock pÄ att sÄdana arrangemang ÀndÄ förekommer, bÄde i Sverige och utomlands. Syftet med denna uppsats var dels att kartlÀgga vilka rÀttsliga komplikationer som kan komma att uppstÄ i de fall en surrogatmoder anlitas i strid med svensk rÀtt, dels att undersöka hur detta oreglerade förbud förhÄller sig till principen om barnets bÀsta enligt FN:s Barnkonvention. Uppsatsen har en komparativ ansats dÀr betydelsen av barnets bÀsta ligger i fokus för jÀmförelsen. Denna undersökning har utförts genom studier av lagstiftning, propositioner, utredningar, artiklar och doktrin samt FN:s barnkonvention.

CSR möter svensk papperstidning : CSR i svensk dagsress 2008.

Syfte: Syftet med denna studie Àr att skapa ökad förstÄelse för medias roll i förmedlingen av begreppet CSR, corporate social responsibility. Med media menas i studien svensk papperstidning.Metod: Diskursanalys kring CSR i svensk tryckpress, inspirerad av Michael Foucault och Norman Fairclough, applicerad pÄ nyhetsartiklar. I studien anvÀnds ordet diskurs som en förklaring till att nyhetstexter pÄverkar den sociala verkligheten. CSR innebÀr företags sociala ansvar, kring frÄgor om bland annat miljö, som gÄr utöver vad lagen krÀver.Slutsatser: Analysresultatet visar att CSR i nÀstintill samtliga artiklar benÀmns synonymt med samhÀllsansvar, som alltsÄ varit det mest dominerande omrÄdet som behandlats i de artiklar som har analyserats. Det framkommer Àven att det finns skillnader i artiklarnas intertextualitet, beroende pÄ vilken tidning de tillhör.

1 NĂ€sta sida ->